Sidor

söndag 14 februari 2016

Magi på bortaplan

Fredagens debacle var glömt redan på kvällen och det smiddes nya planer för lördagen. Gustav hemma från sjön och han och Jakob var grymt fiskesugna. Väderprognoserna observerades noga och diskuterades noga. Lite motstridiga prognoser men vi beslutar oss för att chansa. På morgonen är det fortfarande minus 6 grader efter en kall natt och isen har lagt sig igen på hemmaviken. Vi rings vid men fiskesuget är stort och vi bestämmer oss för att chansa att det ändå är öppet söderöver. På vägen får vi rapporter om isbelagda innervikar av fiskande kollegor men någonstans ska vi komma ut. Gustav och Jakob kommer först och när de ringer är jag orolig att de ska berätta om infruset fiske. Men till vår stora glädje visar sig vår tänkta plats vara öppen och hoppet tänds. Vid nio är vi ute och kan börja bomba. Vi testar oss runt mellan 1,5-6m och hittar betesfisk men gäddorna lyser med sin frånvaro frånsett en snipa som jag kniper på en liten jigg. Däremot krokar vi flera sutare och braxnar.
Glupsk braxen
Till slut bestämmer vi oss för att prova riktigt grunt och se om fisken simmat in långt i vikarna. Till en början är det trevande och när jag krokat av några snipor är Gustav minst sagt skeptisk. Jag och Jakob insisterar dock att fortsätta lite längre över grunt vatten. Solen glimtar fram och kort senare börjar vi plocka sporadiska fiskar. Plötsligt krokar Gustav en fem plus fisk och hoppet tänds att inte bara småfisken står grunt.
Fisket är tekniskt svårt, alla hugg kommer på extremt långsam gliderjerk där huggen är som små pet när betet har glidit som längst ut. Det är ett fiskesätt som är svårbehärskat då man extremt lätt får slaklina och missar huggen. Däremot oerhört effektivt för att trigga huggreflexen i vissa situationer på trög fisk. Gummi och andra beten ger inte en reaktion denna dag. Jag plockar till en början fisk på Big Bandit suspending medan Gustav nöter på med en träglider från wolfcreek. Jakob hamnar fort efter i antal till en början då han inte riktigt är med på tekniken och mothuggen. 
Gångbara beten under dagen.
Fisken står tätt över begränsade områden och ibland har vi hugg och följare i var och vartannat kast. Ett sjukt roligt men samtidigt emellanåt frustrerande fiske där koncentrationen måste vara på topp hela tiden och ändå missar man många reflexhugg. Efter en lång drift får jag ett bra hugg och efter lite kalabalik kan jag landa en fin fisk i sjukilos klassen bland alla mindre damer och herrar.

Jag är nöjd med dagens hitills största men börjar halka efter Gustav i antal och den interna prestigen är ju hög så något måste göras. Provar runt med lite olika beten och plockar ytterliggare en fin fisk runt 6 kilo på en jw braxlip.



Triggad av antalskampen plockar jag till slut fram ett av mina ess ur hinken, en rödsvart träjerk från Gäddgapet som aldrig brukar svika och nu är jag på banan igen. Sakta men säkert äter jag mig ikapp och tar in på avståndet. Fisket börjar bli stressande då tiden går och vi vill täcka så mycket som möjligt när det känns så rätt och chansen verkar finnas på en riktig gris. Barriärer siktas mot och bryts, 30 landade, 40, 50, 55, störst antal på en tur,60, 70!! Dubbel och tom trippelhugg får vi och stämningen är på topp? Vi skrattar,tjoar, tjimar och all frustration från sega turer exploderar i våldsam eufori. Plötsligt kommer en stor gädda i hög fart och snappar efter mitt bete precis när jag lyfter det från vattnet och både jag och Jakob bara tittar på varandra stumt. Hon får vi ingen mer chans på och det kommer svida ett tag.

Jag plockar ytterliggare en fin fisk på 93cm på min rödsvarta killer och känslan är att det närsomhelst kan smälla på en drömfisk. Något senare får jag ett superhugg längst ut i ett 50 meters kast och krokningen sitter. Alla i båten ser hur mycket vatten hon flyttar och virvlar runt. Fisken knycker grymt tungt flera gånger och pulsen stiger ohälsosamt. Fighten blir tung och med sega långa knyckar. Vid båten blir vi lite besvikna av storleken men vilken fighter. Håvningen sitter och vi kan pusta ut. Hon är allt annat än vacker snarare en riktigt ryggbred men urful häxa som grinar ont mot oss. Bäst att släppa henne snabbt efter mätning till 99cm. 
Häxan som bjöd på ursinne och hög.
Dagen börjar tyvärr lida mot sitt slut men vi kan summera en fantastisk fiskedag. Vi slutar på 75 gäddor, Gustav 31, jag 28 och Jakob 16 efter att han fått in rätta tekniken. Jag förlorar antalskampen men vinner på knockout med fyra av de fem största fiskarna. Det var bara en riktig sugga som saknades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar