Sidor

onsdag 18 februari 2015

Rügen, och jakten på en dröm

Den 24e februari åker jag, Henrik, iväg för fyra dagars gäddfiske i nordtyska, mytomspunna gäddeldoradot Rügen. En plats som för alltid etsats sig fast i historieböckerna och i många moderna gäddfiskares drömmar. Få platser erbjuder en mera reell chans att på spinn fånga en riktig grisgädda. Flera exemplar över den magiska och i princip ouppnåeliga 20-kilos drömgränsen har där landats såväl av yrkesfiskare som av sportfiskare. Första gången jag hörde talas om platsen var för över femton år sedan och allt sedan dess har jag närt en tanke om att åka dit. Fisket är inte som förr utan har blivit  svårare med det ökade fisketrycket. Dock kvarstår faktum att det fortfarande finns få platser som ger samma chans på en drömgädda på spinn. Det är definitivt inte fråga om något hämtfiske utan ett hårt slit från början till slut som kan ge utdelning till den trogne och ihärdige.

Vädret är nyckfullt men samtidigt är slutet av Februari den period som teoretiskt ska kunna erbjuda bäst chans på de allra största exemplaren. Av olika skäl har min resa inte blivit av förrän nu men kanske är det så att den har varit tvungen att mogna fram och att jag först nu är redo för uppgiften. Fisket där nere har utvecklats de sista åren och med det har svårighetsgraden eventuellt ökat. Men det är nu jag åker och det är med de rådande förutsättningarna jag måste tampas.

Jag har de sista veckorna försökt att mentalt förbereda mig inför matchen. Genom att tänka positivt och leva mig in i tänkta scenarion försöker jag optimera mina odds. Jag intalar mig att ett hugg kan räcka bara det är rätt hugg. Historiskt om jag tittar på mina gjorda fiskeresor kan jag också konstatera att det är just så det varit. Jag har fått kämpa in i kaklet, fått vända ut och in på mig själv för att hitta energi, krigat och slitit och så när allt känts uppgivet, ofta under de allra sista skälvande fiskeminutrarna har det blixtrat till och jag har räddat resan. Desto större har då glädjen blivit och jag har kunnat skrika ut min exstatiska glädje. Jag åker inte ner för att bända en massa gäddor utan det är gäddan med stort G som jag söker. Målet/önskan med resan är en bräckvattengädda över 10,drömmen mkt tyngre. Hur långt jag når återstår att se men redogörelse över resan kommer här på bloggen . Håll mig i tankarna 24-28e februari och hjälp till med energin för högsta möjliga utdelning:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar