Sidor

onsdag 21 maj 2014

Braxenlek och blöta kalsonger!

Alla har vi dem, dagarna då allt skiter sig. Dagar då man med facit i hand skulle legat kvar i sängen och kramat kudde istället!

Allt börjar redan innan jag kommer iväg. Ovanligt seg och omotiverad packar jag ihop utrustningen inför dagens fiske. När jag ska plocka lite grejer från båten upptäcker jag att där är punka på ena trailerdäcket, underbart! Men men, jag ska i alla fall inte använda min egen båt utan det är hyrbåt som gäller i sjön jag ska fiska i under dagen.
Väl framme vid sjön packar jag båten och när allt är med glider jag sakta ut från båtplatsen. Har med ekolodet och börjar montera det portabla givarfästet när jag kommit ut ett tiotal meter. Ska sätta det på plats med mina tving när fästet helt plötsligt får för sig att ta ett dopp!! Snabbt droppar jag ankaret på platsen och efter ett par väl vald ord så kan jag konstatera att djupet är omkring 4 meter... Kul start på turen!?
Efter ett par försök att dragga upp fästet med ett gummibete inser jag att ett dopp troligen är oundvikligt om jag ska få upp mitt givarfäste. Bara att strippa lite sen är man redo för fridykning! Med en vattentemperatur på 16-17 grader och strålande sol är förutsättningarna helt ok för mitt idiotiska projekt. Tre försök senare då jag varit nere på botten och famlat runt med händerna utan resultat inser jag att fyra meter är ganska djupt.. Upp i båten igen och ett sista hopplöst försök att dragga med ett tungt jigghuvud och en stor trekrok. Till min stora förvåning hakar jag i något efter en stund och kan med varsamma tag fira upp mitt fäste :)

Lägg märket till att fästet nu är säkrat med en tamp!
Fisket var såklart ultrasegt och en fet nolla i protokollet blev resultatet. Braxnarna var i full gång med sitt kärleksbestyr och de fullkomligt röjde inne i vassarna. Stundtals kunde man tro att det var en flock vildsvin som plöjde fram istället för brunstiga braxnar!
Kändes helt rätt att nöta utanför vassarna där braxen höll till. En fet gädda borde stå parkerad och vänta ut ett stim pömsiga sugmunnar att frossa i. Men ibland vill sig inget och när jag vid ett strandhugg missbedömde avståndet till en sten och satte ner skon rätt i plurret istället kastade jag in handduken för dagen..

/ Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar