Sidor

onsdag 30 april 2014

FET Abborre.

Kört lite gädda sedan senaste bloggandet med Stale. Tyngsta det passet var en utlekt 8 kg:s som jag fick mitt emellan två strömmar där det bildas ett bakvatten.
Blev inget foto då gädda inte hade gjort sig på bild.
108 cm slips har jag fått nog av.
Börjar även bli lite trött på allt jobb det krävs för att ordna bra betesfiskar, och att hålla dom fräscha nu när det börjar bli varmt tar med tid och kraft.

Kände i dagarna att är det en stor borre som man ska ha chansen på så är det nu.
Var en tidig vår och temperaturen i vattnet stiger så leken har börjaför vissa abborrar redan.
Kom ifrån jobbet runt 16 tiden. Åkte och ordnade 30-40 fina mindre mörtar.
Köpte min klassiker, två cheeseburgare och en vatten som jag fullkomligt hällde i mej på vägen till fisket.
Började bottenmete på några hårt fiskade platser som sista 3-4v släppt många reggborrar.
Oftast fiskar jag med två spön men valde idag att fiska med ett spö.
Har sista veckorna upplevt väldigt försiktiga hugg. Då finns det inte inte plats för att vänta på att spöet ska tokbuga!
Gäller att hitta känslan där man känner att borren har gjort ett hugg där förhoppningsvis kroken sitter i munnen. 
Inte det lättaste men chanserna ökar om man håller spöet i handen, tycker att man känner om det är ett sådant hugg då.
Vid ett tillfälle hade jag ett sådant hugg, nitade direkt men missade!!
Vilka tänder dom har borrarna:)
Nötte på där en timma och landade några borrar strax under kilot. Flyttade mej sedan till en av mina favoritplatser.
Fiskade av systematiskt men hade inte ett endaste pill.
Såg jakter på en plats. Både gädda och borre som jagade löjor som fullständigt exploderade i ytan!
Begav mej ditt och ankrade båten.
Landar ganska omgående en borre runt 1400-1500gram, smällfet.
Ut med betet igen och en gädda runt 4kg landas.
Nästa utlägg händer inget på en stund. Lyfter hem betet med korta lyft.
Efter några lyft suger det till i spöet, mothugget sitter.
Känns tungt och knyckigt. 5-6meter från båten ser jag ryggen på fisken.
En ryggfena med fin rygg synar ytan! Kan väl inte vara en borre i den kalibern tänker jag.
Sutare el vad? Har tidigare landat sutare på bottenmete med mört.
Ser sedan att det är en Abborrre!!
Ett riktigt fetto visar sig intill båten. Får snabbt upp håven och säkrar fisken.
Så jävla gutt. Ringer Diesner som fiskar en bit bort.
Har ett as i håven som du nog vill se och väga. Kommer direkt säger Diesner:)
Vågen stannar på 2060gram med längden 49cm och en omkrets på 40cm.
När vi fotar henne och jag håller henne så glider mitt finger in på ett ställe det inte bör vara;)
Helt öppet så närmare lek kommer man nog inte:)

Har en underbar release på fisken som är filmat med Iphone 5s.
Har tidigare försökt lägga ut det men blir kass upplösning???
Om någon har lösningen på det så får du gärna höra av dej.
Antingen på bloggen el direkt till mej. Tobbe 070-525 53 48


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar