Sidor

fredag 31 januari 2014

Ismete

Ismete... En metod lika älskad som hatad. Stundtals ett oerhört effektivt sätt att komma i kontakt med de stora gäddorna. Har hört duktiga gäddfiskare som hävdar att metodens effektivitet nästan är så total att den borde förbjudas. Jag tillhör dessvärre själv inte den lilla skara som tycks knäckt koden så pass att det känns som en barnlek att fånga stora gäddor med metoden. Tvärtom har jag oftare erfarit ismetets mörka och dystra perioder då gäddorna ibland tycks gå in i någon form av dvala och hungerstrejka totalt. Men metoden har sina fördelar också. Vatten som annars kan vara svårtillgängliga kan bjuda in till fiske, man kan täcka av ett stort område och statiskt vänta ut gäddornas huggperiod och det kan stundtals till och med vara en riktigt trevlig och social upplevelse om det utförs med ett par gäddtokiga kompisar under rätt förhållande. 

I det stora hela ser jag mest ismetet som ett "nödvändigt ont" och som ett sätt att stilla den värsta abstinensen i väntan på öppet vatten. Men i början av ismetesäsongen så är det alltid lite lockande att beträda isarna och vänta på plingande ålbjällror från huggsignalerande vippor. 

Under veckan har premiärpasset avverkats och både nummer två och till och med ett tredje pass har skrivits in i fiskedagboken. 
Första passet fiskade jag tillsammans med Henrik och vi testade ett mindre vatten som vi fiskade halva dagen utan en tillstymmelse till hugg. En snabb rokad till ett nytt vatten och känslan förbättrades genast. Anslöt gjorde också Johan Emmertz och efter en seg start tog han eftermiddagens enda fisk, i form av en mindre gädda. 

Dagen efter klev samma trio ut på ett nygammalt vatten. Nyfikna på vad dagen skulle erbjuda satte vi ut våra grejor. Innan alla spön var ute signalerade en vippa hugg och Henrik öppnar med en mindre fisk i trevlig kondition. En liten huggperiod tar fart och jag landar ytterligare två mindre fiskar. Konditionen på fisken är ett glädjande tecken och vi börjar spekulera i vad en fisk på 110-115 cm kan tänkas väga. Förmiddagen rullar på med en ganska jämn frekvens av hugg och jag landar ett gäng fiskar i två-trekilosklassen. Även Henke tar ett par fiskar men Johans mörtar förblir orörda. Henrik lyckas kroka en fisk som stångar på lite bättre och mycket riktigt visar sig en bättre gädda i hålet. 
En välmatad fisk som med sina 5,4 kg ger fina poäng i intertävlingen:-)

Gäller att hänga med i svängen så jag tränar lite framförhållningsteknik!
Sent på eftermiddagen vaknar Johan till liv och får tre fäll under en kort period. Först en mindre gädda och sekunderna senare ett fäll där fisken spottar innan Johan hinner fram. En stund senare hugger det på samma spö och den här gången tar fisken mer bestämt. En vacker och trind fisk i femkilosklassen sätter punkt för en härlig dag på isen och vi kan nöjda summera omkring 15 gäddor. 
Vacker fisk med rätt proportioner

Under dagen spenderade jag ett par timmar på ett mindre vatten. Fyra spön placerades ut varav två med död mört som bete. Efter en timmes fiske indikerar ett av spöna agnade med död mört hugg. Efter en kort fajt landar jag en fisk i fin kondition på strax under 6 kilo. 
Kör på nån timme men när aktiviteten uteblir bestämmer jag mig för att packa ihop. Just ismete är brutalt tråkigt att bedriva ensam och särskilt när det är långt mellan huggen är det guld värt att köra två eller flera.

/ Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar