Sidor

torsdag 7 november 2013

Borre med Okuma RTX-30

Blev återigen borrefiske då det fanns för lite tid för gäddfiske.
Bytte plats denna gång, även om jag anser att jag haft kontakt och drillat stor abborre flera ggr så är det faktiskt inte lika roligt att ta 40-100 borrar varje pass och endast ett fåtal kliver över 1000-1200 gram!
Körde bottenmete och landade totalt 12-15 borrar på knappt fyra timmars fiske.
Det positiva var att det var nog minst fem st över kilot med en topp på 1340gram.
Trodde vid ett tillfälle att jag hade en riktigt fin borre som jag drillade, den stångade härligt och höll sig längs botten!
Jag står reda med håven och upp kommer en spölyftare. Alltså borre modell mindre.
Den vägde i bästa fall sju hg men fasiken vilken kämpe det var:)

Nu till mina nya borrerullar. Har aldrig varit särskilt het på Okumas rullar.
Även om läst en del om dem och flera modeller har fått bra betyg så är det inget som lockat mej.
Började pilla och veva åtskilliga varv en en RTX 30 i en butik för en månad sedan. Rullen kändes tight och fast. Kändes som det var kvalité på den.
Velade flera veckor, sedan slog jag till och köpte en av dem.
Vevade och vevade på den flera dagar i källaren:) allt kändes fortfarande bra.
Blev till att köpa en till då jag vill ha två likadana rullar till borrefisket!
Finns egentligen i en anledning att ha likadana rullar förutom att jag vill:)
Kanske tidigt att uttala sig efter ett pass med dem men vilka kastkanoner!
Linan löper kalasfint från spolen och hakar inte i ngt alls.
Bromsen var väldigt mjuk och jämn. Nu återstår bara att se hur dom står sig efter 5-10 pass.
Gillar skarpt den robusta vevknoppen med.
Helt ok pris om dom håller ett tag. 899kr st tar dom flesta vad jag kan se.
Tobbe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar