Sidor

torsdag 17 oktober 2013

Abborrjakt

Efter måndagens mängdfiske på gädda var det igår dags att utmana abborren. En halvdag var inplanerad så Henrik och jag var på plats strax efter ljusets intåg.
Vädret känns dock aningen mer gäddigt och när abborrarna lyser med sin frånvaro är inte Henrik sen med att plocka fram jerkspöet. Trots att jag fortsätter med abborrjigg det är det jag som har flest gäddkontakter. Men gäddorna är inte i stöt då många bara följer och petar på betena. Efter att vi fiskat av ett par heta vikar och sund utan nämnvärt resultat känns det lite uppgivet och vi anar att dagen kommer fortsätta ge ett segt fiske.
Vi bestämmer oss för att test lite djupare vatten och hittar en trevlig djuphåla där vi skickar ut vars ett bottenmete med löja. Trots att vi ser fisk på lodet och betesfisk som vakar i ytan uteblir huggen även här. Vi ger upp det lite djupare vattnet och glider in i en grundare vik. Här ser vi en del kraftigare vak och vi misstänker att det är abborre på plats. En följare på Henriks jigg bekräftar detta och det känns lovande att vi hittat de randiga! Olika beten prövas men det känns som fisken ratar allt vi presenterar. Efter mycket om och men lyckas jag kroka en mindre fisk på en sakta hemspunnen vobbler. Vi driftar sakta över viken och ser titt som tätt vak som avslöjar abborren men de vill inte nappa! Känns frustrerande och när beteslådan inte har fler alternativ att erbjuda bestämmer jag mig för att testa löja. Första utlägget resulterar i gräs på kroken.. Gör ett nytt kast och efter en förflyttning av tacklet suger det i härligt! I mothugget svarar en tung knyckig fisk och det är inga tvivel om att det är en stor abborre! Strax ligger den i håven och jag blir lika fascinerad varje gång jag ser en stor abborre. Det är något speciellt med dessa vackra fiskar! När jag fastställt längden till drygt 49 cm ropar Henrik efter håven! Ytterligare en storabborre håvas och strax därefter kan vi konstatera att denna fisk är i samma längd.
1680

1600
Efter ett par mindre fiskar som raskt följde de två större dör fisket ut igen, lika snabbt som det kom var det över. Abborrfiske i ett nötskal! Men vad gör det när vi båda två lyckats fånga varsin fin abborre. 
Dagen fortlöper sedan som den började, det vill säga segt men vi kan inte riktigt släppa tanken på att kvällen borde ge ytterligare en huggperiod så vi enas om att göra den tänkta halvdagen till en heldag. 
Mycket riktigt, abborrarna kommer igång igen under dygnets sista ljusa timme. Vi hinner dra ett par granna borrar till och nu fungerar jigg bättre. Även gäddorna vaknar rejält och kastar sig gladeligen över våra jiggar. Plogar från tiotalet meter gör huggen spektakulära även om det endast är mindre exemplar som behagar massakrera våra gummibeten. 
Som alltid när fisket känns hett så vill man ogärna sluta och förtränger gärna att mörkret börjar koppla sitt grepp på kvällen.
Mörkernavigering
/ Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar