Sidor

torsdag 26 september 2013

Gäddgapets nya bete levererade första passet.

Idag blev det ett kortare pass efter jobbet med Henrik. Vi hade två nya beten från gäddgapet, Ryssdamen heter det. 
Ett långt och lite större bete som har bra häng och tar ut svängarna rejält om man låter betet ha sin gång.
Man kunde även fiska betet hetsigt med korta jerk.
Vi började med att fiska oss mot en plats vi båda har fått bättre fiskar och ett hugg där kan knädarr och frossa.
Vattnet är glasklart och det blåser ca 5-6 nordlig!
Inte mitt favoritväder för fiske men i tre timmar innan mörkret kunde det vara värt.

Henrik tar på väg dit en fisk på ca 3 kg som är blank och fin.
Väl på plats så hittar vi betesfisk och grumligt vatten:)
Efter ca 10 kast får jag ett karatehugg. Brutalt och hårt.
Får väl säga att jag inte var beredd på det och fisken har kommandot första sekunderna men sedan tar jag över och hon är min:)
En fisk runt 95-97 cm har slukat Ryssdamen, skattar vikten till knappt 6 kg.
En stund senare klipper det på en fisk till på 89 cm på Ryssdamen, karatehugg igen men nu är jag beredd:)

Henrik landar med en fin på ca 87 cm.
Totalt 5-6 gäddor och några missade.
En härlig kväll som överraskade lite med tanke på förhållanden som rådde.
Tog endast bild på fiski vattnet, hade så kort fisketid så ngt seriöst fotande fanns inte tid till!

Fick mersmak så får borrarna vara ifred ett tag...

Tobbe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar