Sidor

onsdag 14 augusti 2013

Teamet har fått tillökning och förstärkning!

Den nye medlemmen har känts given att bjuda in en längre tid men ribban för inträdesbiljetten ligger ju ganska högt. Personmässigt har han kvalat in sedan länge men det hade känts fel att bjuda in någon som inte hade plats i galleriet. I våras lyckades det för honom och den mycket nära vännen och fanatiske fiskekompisen Gustav Månsson hälsas härmed välkommen. Nedan följer en presentation av Gustav själv och precis som Gustav skriver kommer vi inte ligga på latsidan framöver i jakten på de största gröna damerna. Inom kort kommer också galleriet fyllas på med Gustavs inträdesbiljett. Tobbe, Suggan och Jag hälsar den nya förstärkningen varmt välkommen och detta sporrar oss alla till ännu mera vänskaplig konkurrens och motivation att jaga större! Det kan också konstateras att jag och Gustav för närvarande delar förstaplatsen i Pike13 varför hösten kommer bli ruggigt spännande. Ingen av oss gillar att förlora och jag kan inte tänka mig att Tobbe eller Suggan heller gett upp den matchen. Jag lämnar raderna till Gustav..

" -Sedan jag fick mitt första fiskeset har fisket varit en stor del av mitt liv. Det var någon gång under mitten av lågstadiet och ganska omgående satte intresset sina klor i mig. Skoldagarna kändes långa och allt som oftast satt jag och dagdrömde mig ut till något fiskevatten eller klurade på hur jag skulle gå till väga för att lura min första gädda till hugg. Jag lyckades dock förvånansvärt ofta kombinera skolarbetet med mitt nyfunna intresse. Vi fick ofta välja ämne och tema fritt när vi skulle göra diverse arbeten och för mig var det aldrig några problem att hitta idéer. Jag kommer väl ihåg när jag skrev en liten samling om kända fiskevatten i Skåne. Det som redan då fascinerade mig allra mest och blev höjdpunkten i mitt arbete var de mytomspunna storgäddorna från Lödde å.

Gymnasievalet var för många ett svårt och ångestfullt beslut och så även för mig. Skulle jag välja fiskelinjen i Osby eller i Forshaga? Valet föll på Osby där jag under tre år läste programmet sportfisketurism och vattenvård. Tiden på gymnasiet innebar att jag träffade likasinnade och fiskeintresset skenade iväg ännu mer. Det var också en möjlighet att få utforska många fina fiskevatten och vi gjorde ett gäng fiskeresor runtom i Sverige och även en till Norge. Fisketeknikerna varierade kraftigt och efter tre år på skolan hade jag kommit i kontakt med de flesta metoder. Erfarna lärare och elever gav värdefulla tips och jag försökte suga åt mig så mycket som möjligt för att ta med mig till framtida fisken.

Efter att jag muckat från lumpen kom ett tillfälle då jag var tvungen att fundera på över vad jag ville göra med min framtid. Att ett ”sju till fyra” jobb inte passade min livsstil kom jag underfund med ganska snabbt. Istället började jag kolla upp andra jobb där jag skulle få större möjlighet att göra det jag älskar- fiska!

I mitten av augusti 2009 började jag på sjöfartshögskolan i Kalmar. Vad jag inte visste då var att det gick en annan fisketok i min klass. Ganska snart insåg jag och Henrik Stale att vi delade en passion, en passion för stora gäddor. En vänskap tog fart som satte guldkant på både vardagen i skolan och under gemensamma fiskepass. Ohälsosamma mängder fiskesnack har präglat de fyra år som vi gått tillsammans i Kalmar vilket lett till att fokus ofta legat på fisket istället för föreläsningen:) Stora gäddor har alltid varit en fascination och en drivkraft i mitt fiske och även om jag fiskar mycket annat så har gäddfisket alltid haft störst prioritet. När jag lärde känna Henrik togs dock mitt gäddfiske till en annan nivå och framför allt metet blev en större del av mitt gäddfiske. Ganska snart lärde jag även känna Tobbe och tack vare honom har Henrik och jag kunnat maximera vårt fiske i Kalmartrakten. Dels för hans bedragande lokalkännedom, dels för den praktiska hjälpen med betesfisk osv. Det har blivit många minnesvärda pass både med Henrik och Tobbe under dessa år i Kalmar och jag har verkligen utvecklats som gäddfiskare, mycket beroende på den generositet som grabbarna bjudit på!

Nu fyra år senare, när jobbsökandet är i full gång och jag har flyttat ifrån Kalmar känns det extra kul att gå med i teamet. Mammothpikes är det vi brinner för, glöden och passionen finns här och teamet kommer fortsätta leverera stora gäddor!

Under hösten kommer vi att genomföra ett par rejäla satsningar i teamet och vi lovar att levererar byskt med storgädderapporter!"

Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar