Sidor

söndag 25 augusti 2013

Spinnpass i ån

Inspirerad av spinnfisket i Blekinge häromdagen så begav jag och Tobbe oss ut tidigt i fredags morse för att kolla läget med båten och se ifall några gäddor behagade nappa i sommarvärmen. Redan 06.15 kunde vi inleda fisket men till en början var det trögt. Men efter lite tid och en massa dragbyten(iaf från min sida) så började gäddorna trilla in. Vädret var bra med tanke på årstiden- växlande molnighet, lite krusningar av vind, ok vattensikt och 13-15 grader i luften. Vi provade en hel del med jerk som brukar vara effektivt men denna dag var det helt värdelöst. Inte ett pet på jerk medan spinnfisket gav fisk på fisk om man hittade rätt bete. Lite lynniga gäddor denna dag och då gäller det att prova sig fram. Klart bäst fick jag på lite mera rasslande vobblers som jag varvade med att hetsigt rycka/spinna in och följa med tydliga spinnstopp. Tobbe knep också flera på en gammal klassiker- Bomber 17A i spygrönt.
 
Killers denna dag!
Summa summarum 15 landade gäddo och förstås en del tappade och missade hugg. En med beröm godkänd premiär som bådar gott inför hösten. Toppfisk blev en knapp 8 kilos som gav en härlig fight på haspelspöet. Gäddan satt hårt och då är det enklast att klipa av krokspetsarna för att så snabbt dom möjligt få i den i vattnet igen vilket vi också gjorde. Till senvintern/våren säkert en fisk uppåt 10 strecket! Fick ytterliggar ett par godkända fiskar i 5-6 kilos klassen som bjöd på läckra fajter.
  
På väg tidig morgon


Lite av de beten jag testade denna dag.
Åran fick fungera som betesbar!
104 centimeter sommargädda
Glad eller arg det är frågan? Bet mig i fingret så jag blödde ymnigt gjorde hon iaf.





Frågan är om jag eller Tobbe tog dagens största?
Ses till senhösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar