Sidor

tisdag 20 augusti 2013

Sommarsynd

Jag fiskar sällan gädda under sommarmånaderna av flera anledningar. Dels för att ge andra arter en chans när inte gäddfisket och gäddornas kondition inte är på topp, dels för att skona fisken då ofta sommargäddan tar ut sig totalt under fajten och fiskens hälsa riskeras. Dock gjorde jag ett undantag förra veckan. Vädret kändes lite höstigt och gäddigt så suget blev allt för stort.
Valet föll på en relativt liten sjö men med ett djup ner till 10 meter. Att sjön håller grova gäddor har jag vetat länge men att den skulle kunna producera någon riktigt toppfisk har jag nog inte riktigt trott på. Dock har jag fått veta att sjön hållit betydligt grövre fisk än jag vågat drömma om, dessvärre på ett riktigt tråkigt sätt.. I samband med islossningen detta året hittades en död gädda på nästan 16 pannor vid kanten. Gäddan hade en angelkrok i munnen och runt kroppen var den karakteristiska tjocka blåa angellinan lindad. Gäddan hade även släpat runt på angeldonet med intakt knallkork innan dess död.. Vad kan man säga, ett tragiskt öde för en praktfisk som orsakats av nån byfåne som inte fäst sitt osportsliga fiskeredskap ordentligt i isen.

Hur som helst, till mitt fiske då.. Morgonen inleddes med ett par timmars resultatlöst tungspinn längs en intressant kant där djupet gick från 1 meter ner till ca 8. Hade en bra känsla då jag såg en hel del betesfisk i området.
Planen var att jag skulle fixa lite betesfisk runt lunchtid då jag bedömde att aktiviteten hos gäddorna borde vara som lägst. Därför åkte jag in till en trevlig vass kant och började meta. Trodde att jag skulle ha problem att fånga beten med lite bättre size men efter en knapp timme hade jag skrapat ihop ett gäng trevliga mörtar upp till 300 gram.

Under eftermiddagen flötestrollade jag längs branta kanter där det brukar stå fisk men huggen uteblev. Den kraftiga vinden gjorde det tidvis svårt för mig att fiska effektivt där jag ville och jag var bitvis tvungen att fiska där vinden var mindre krävande.
Gjorde en avstickare och körde lite spinn inne på grundare vatten. I en trevlig vik med djup mellan 1-3 meter och mycket växtlighet fick jag två mindre gäddor på en spinnare som jag fick lite känsla för. Ingen sådan magnumspinnare som känns som att veva in ett godståg..

Mot kvällen körde jag på med mörtarna på flötestrolling och hade mycket stirr. Vid en kant med några nedhängande träd stupade djupet snabbt ner och jag körde nära inpå. När flötet dök och baitrunnern började ticka var min tanke att jag kommit för nära kanten. När jag vevade hem tacklet kom mörten loss snällt men vid närmare inspektion var den rejält sargad. Kan tyckas märkligt att en sommargädda spottar eller tar ett bete så pass lätt?!

Kändes surt att bränna dagens enda hugg på mörtarna, men kanske lika bra det när man syndar på sommaren...


Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar