Sidor

måndag 8 april 2013

55 timmars fiske gav utdelning.

Har nyligen kommit hem efter femdagarssatsning i lödde.
Första dagen fiskade Henrik och jag. Vi började med att fiska av platser vi båda håller högt.
För att citera Suggan så skulle man kunna säga att vi tapetserade hela området:)
Runt lunch och fortfarande utan kontakt med fisk beslutade vi att flytta på oss.
När min mört glider längs en vasskant så knycker det till i min mört och jag blir direkt knäsvag!
En fisk vi båda skattar till 6-7 kg vältrar sig i utan och försvinner med mitt flöte, nitar direkt men inget där. Skit att missa men gutt med kontakt.
Dagen förflyter utan mer hugg och mörkret infaller.

Nästa dag fiskar jag där jag hade kontakt i hopp om att det står fler och större fiskar parkerade där men utan framgång.
Runt lunch dyker Magnus D upp som jag ska fiska med resten av satsningen.
Vi beger oss till en plats där vi fått fisk flera ggr.
Nästan omgående börjar mitt flöte stirra och köra runt, sedan försvinner det ut i strömmen.
Härligt och knäna skakar igen. Fisken simmar bort från mej så jag gör mothugg direkt!
Inget denna gång heller. Magnus flöte glider efter det förbi samma plats strax efter det och plopp, så dyker hans flöte. Mothugget sitter och upp kommer en 5-6 kg gädda.
Inte den man jagar men stärker självförtroendet med fisk i båten.
Mer händer inte den dagen.

Dag tre beger vi oss till ytterliggare en plats där vi båda fått stor fisk.
Jag betar med id runt 6hg som jag styr dit jag vill ha den. Under tiden jag styr ut iden från kanten så börjar det gå märkligt tungt. Fisk säger jag till Magnus. Flötet går ut i strömmen och jag gör ett hårt mothugg, nu ska hon sitta. Det gör hon:)
Fisken känns tung och stångar längs botten. Nu skakar mina knän mer än vad som är hälsosamt:)
Blir en kort och hård fight som slutar med att hon glider in i håven.
Magnus känner igen fisken vilket gör mej glad. Detta är en fisk som jag själv landat för några år sedan. Även två andra vänner har landat henne inom en 5-6 års period.
Hon har lagt på sig vikt för varje gång hon blivit landad. Hon har tagit på levande varje gång så rädd för mört har hon inte blivit heller.
Konditionen är det inte heller fel på. 10.90 kg fördelat på 106 cm:)
Så jävla vacker!

Till saken hör att vid ett tillfälle när en vän landade henne för några år sedan så var han tvungen att klippa av vajern och lämna en krok som satt lååångt ner i magmunnen.
Hon hade klarat sig utmärkt. Denna fisk träffar jag gärna om några år igen.
Tror det gynnar gäddan att drillas på längre följsamma spön som tar upp stötarna och rycken jämfört med kortare hårda spön.
Jag jerkar och spinnfiskar med så inget illa menat angående metoder hit och dit.
Bara mina egna tankar.

Resterande dagarna förflöt med god mat, kaffe och trevligt sällskap. Dock ville inga gäddor göra oss sällskap mer den resa!

Nu börjar isen släppa sitt grepp i mina trakter, gäller att ligga i för leken knackar på dörren alldeles för fort. Som vanligt!!!!




5 kommentarer: