Sidor

söndag 27 januari 2013

Säsongspremiär

Jaha så då blev det ändå ismetepremiär. Stressad över alla stora gäddor som verkar ösas upp på isarna så var jag tvungen att kapitulera inför mitt mentala anti-ismete tillstånd och ge mig ut på ett försök. Tack och lov så är ju grejorna lätta att plocka i ordning så jag slapp iaf lägga en halv kväll på förberedelser. När jag vaknade hade motivationen blivit sämre och jag drack kaffe i soffan 40 minuter och hade svårt att slita mig från Hitta Nemo som jag aktiverat Otis med. Till slut kom jag ändå iväg. Var en mycket längre promenad än beräknat till fiskeplatsen pga all snö på skogsvägen men vid 09.30 hade jag iaf fått ut mina 4 spön. Viken som jag hade räknat med skulle vara orörd, var uppborrad och genast sjönk modet ännu mer. Känns alltid hetare att fiska orört vatten. Dessutom gjorde den tjocka isen och det låga vattnet under den att många platser inte gick att fiska. Hade helst velat fiska av kanterna som efter tips ska vara hetare på vintern. I öppet vatten är erfarenheten att "mitt i viken" ofta är bättre. Efter två timmar hade det trots flera förflyttningar inte hänt ett skvatt så jag beslutade mig för att byta plats helt och hållet även om det skulle innebära 1 timmes förlorad fisketid.

Väl på plats på nya stället som är mera avgränsat kändes det genast hetare och betesfiskarna började genast stirra och visa tecken på oro. Det tog en halvtimme och sen kom första fället. Såg hugget och hur vippan störtdök mot hålet men linan släppte inte så jag fick springa fram och manuellt lossa linan. Svaret blev en lång rusning och sen var det bara att kroka. En trind trekilos huvudskakade lite under hålet och landades och återutsattes snabbt och smidigt. Flyttade sedan runt flitigt i ett litet område och hade mycket stirr men först när jag skulle packa ihop plingade det till igen och scenariot från tidigare upprepade sig. Gäddan var konstigt marmorerad precis som en del gäddor verkar bli på vintern i dyigt grunt vatten och klapp en 12 centimeters sutare. Verkar som småbeten ger bättre fiske från isen och också fungerar bra på större fisk även om denna dag inte gav något bättre.

Konstig teckning som gäddor i grunda stillastående vatten verkar kunna få
Ser inte jättetjock ut på bilden men var i riktigt skaplig kondis
Liten sutare fällde avgörandet denna gång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar