Sidor

onsdag 18 april 2012

4 dagars intensiv jakt efter drömmen i Vättern

Vätterns norra skärgård, hem för mastodontgäddor.
Det var med stora förväntningar som jag och Micke styrde kosan mot Norra Vättern från Kalmar respektive Stockholm. Tyvärr kunde inte Tobbe komma loss men med på resan som fiskeplattform var Tobbes förträffliga Quintrex båt så det kändes ändå som teamet lite var samlat. Självfallet hade vi också utlovat herr Jonsson retfulla sms från satsningen;). Varken jag eller Micke hade fiskat i sjön tidigare och då gäller det såklart att vara ödmjuk och inte tro att man kan komma och ösa upp fisk. Det är dock svårt att med en sjö som Vättern inte låta fantasierna och drömmarna ta över så ju närmre vi kom avresan desto större hade förväntningarna blivit.

Båten rustas för fiske
Vädret var perfekt vid ankomst
Micke hade en mycket stressig onsdag i Stockholm innan han till slut sent på kvällen kunde hoppa i bilen och komma iväg. Jag hade också en ganska stressig dag då det var mycket som skulle förberedas. Tack och lov hade vi iallafall bestämt att köra med plast och gummi så vi slapp åtminstone allt merjobb och kladd med betesfisk. Vid 17 tiden kom jag ifrån Kalmar och första anhalt var Lenhovda för att sammanstråla med min gode vän Anton "Ryssen" Tveskov. Dels skulle jag låna med lite essentiella tillbehör däribland Antons frontmonterade elmotor med eget patenterat portabelt fäste och dels skulle vi jobba på ett spännande spödesignprojekt som jag hoppas skall leda till något bra. Kvällen var trevlig och tiden gick men så länge Micke inte hade kommit från Stockholm kände jag ingen brådska att stressa upp. Sent omsider ringde Micke och meddelade att han var på gång och jag kunde påbörja de 25 milen med trailer som återstod. Framme vid  rampen 02.30 utan några missöden och kunde bädda ned mig i sovsäcken i bilen. En timme senare väcktes jag av att Micke kom fram och knackade på rutan, lika hålögd som vanligt inför fiske men gladare, mera entusiastisk än de allra flesta och med storgäddeglöden i ögonen. Snabbt beslut att åtminstone ta lite sovmorgon istället för att hetsa ut och fiska som urvattnade trasor.

Trollingriggat med lite gamla trotjänare
Klockan 08.30 gick vi till slut upp efter att ha vaknat flera gånger av anländande sjösättare. I lugn och ro inredde vi båten, inhandlade fiskekort och fixade närande frukost. Kom nog inte ut förrän bortåt 10.30 men dagarna är ju långa på våren och det är bättre att fiska fräsch 10 timmar än förstörd i femton. Träffade en  trevlig lokal kille som delade namn med Micke och hade en givande pratstund innan sjösättningen. Vi förstod att vi hade haft maxat flyt med vädret och anlänt en av vårens absolut bästa dagar vädermässigt men att fisket under en längre tid varit väldigt trögt. 2-4 m/s vind, växlande molnighet och viss värme i luften ingav tro på att gäddorna kunde komma i stöt.
Extremt vackra omgivningar inramade fisket
När man angriper ett obekant vatten är det lätt att famla i blindo till en början och det gäller verkligen att vara uppmärksam på små detaljer, snappa upp tips från lokala fiskare och  konstant ifrågasätta sitt fiske och om man verkligen fiskar optimalt under rådande förhållanden. Trots rigorösa förberedelser och många timmar spenderade framför sjökort och eniro/hitta så är det ofta som teorier om bra platser ställs på ända och att verkligheten visar sig skilja sig från den grafiska världen. Platser som kan verka ointressanta vid en första anblick kan hysa riktigt stora gäddor medan mera givna platser kan visa sig var sämre än förväntade. Jag tycker det är viktigt att ha en tydlig plan och taktik inför sitt fiske och jag gillar inte att planlöst chansa runt i blindo. All information som jag kan samla ihop tar jag del av och läser noggrant och inte sällan ägnar jag mig åt detektivarbete framför datorn.
Tredje dagen bjöd finväder och vi drog utomskärs för att prova lyckan.
Vår taktik var klar och noga genomtänkt. Vi åkte inte upp till Vättern för att uppleva mängdfiske och ha viss chans på bättre fiskar.Vi ville fiska i sjön för att ge oss själva chansen att fånga en omöjlig gädda. Genom att försöka rikta sitt fiske enbart efter stor gädda så får man vara inställd på ett grymt tålamodskrävande fiske där det kan vara otroligt glest mellan huggen. Det krävs mental styrka för att härda ut och framförallt måste man tro stenhårt på det man gör. Genom att det är så långt mellan huggen så är det förstås väldigt svårt att veta om man gör rätt.
Jerk- och spinnfiske praktiserades också i Vätterns lagunklara vatten

Fortsättning och bilder följer inom det närmsta./Henkan

2 kommentarer:

  1. Intressant satsning! Får önska er skitfiske och hoppas på att det kommer upp bilder på någon madam här inom kort.. :)
    // Jonas

    SvaraRadera
  2. Tja, jag tänkte bara fråga hur stolen sitter kvar på toften på 390:n, dvs utan att välta när man sitter och lutar sig i den. Ser att det är någon sort fästanordning på den...
    Hoppas Ni kommer och besöker Vättern igen i år.
    Mvh Daniel
    dranziel@hotmail.com

    SvaraRadera