Sidor

tisdag 6 mars 2012

Två dagars satsning i Lödde

Äntligen var det dags att få flötmeta i öppet vatten första gången i år.
Bilen var fullpackad med allt från kamera till vårrullar som ska ska stekas på ån.
Allt för att inte förlora värdefull fisketid!
Jag anser att det är viktigt att vara mätt och nöjd med sin tillvaro för att fiska bra och fokuserat.
På plats fredag kväll så sjösattes båten och nya tackel knöts på spöna, kaffebryggaren förberedd så det bara är att trycka på knappen och låta kaffet rinna ner medans båtens packas.

På morgonen kl 7.00 ser ån bra ut, bra sikt dock lite tung ström på många partier

Planen var att fiska på ett fåtal platser första dagen, köldstela gäddor kan behöva lite tid på sig för att nypa mörten.
Tre platser fiskades första dagen varav 7 tim på en av platserna, det resulterade i ett hugg som spottades efter 3-4 sekunder.
Det var allt som hände på lördagen.

Efter en Pizza på Backens Pizzeria så är motivationen på topp igen.
Lägger mej tidigt för att vara utvilad inför sista dagens fiske.
När jag ligger i sängen bestämmer jag mej för att fiska på många platser och endast ge varje plats högst en timmas fiske och där efter flytta mej om det inte ger mig någon känsla.

I båten på morgonen när jag är på väg till min första plats ser jag ett parti som dagen innan inte alls hade förutsättningar för att fiskas på men nu är det helt rätt ström där.

Bestämmer mej för att ge det några drifter. Redan andra driften har jag stirr på min Id.
Låter flötet cirkulera i det området och plötsligt dyker det och simmar ut i strömmen.

Av någon anledning får jag inte den rätta känslan av att det är stor fisk i andra änden av linan. Nitar hårt när fisken är på väg ner med strömen, fisken vänder sig direkt.
Inom en minut har jag en tre kilos gädda i båten.
Fiskar av platsen för att se om det står fler där men inget händer.

När jag beger till nästa plats ser jag att vattnet sjunkit 30-40 cm vilket gynnar fisket, sikten är nu riktigt bra, närmare metern.

Känner mej stark och tror på större fisk under dagen.
Fiskar mej resten av dagen systematiskt från platserna men inget händer, inte ett enda stirr resten av dagen.

Till helgen är isen borta i mina trakter med, och Lödderöven uppvärmd så då kör vi igen!

Väl mött/ Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar