Sidor

söndag 25 mars 2012

Skärgårdssatsning

Torsdag 22/3: Kort pass till samma ställe som förra gången för att se om någon fin gädda kommit in i viken. Hade med lite mer utrustning denna gång då jag ville prova några jerks men ändå ett väldigt smidigt och mobilt fiske. Började kasta och hann med många dragbyten utan att något hände frånsett en skaplig följare ett av de första kasten. Förvånande att inte någon gädda lät sig luras men ibland är de riktigt svårflörtade. Bestämde mig för att prova ett kast med Spinky som gett bra med fisk under tidigare testturer. Långt kast till höger och när jag är ca 10-15 meter från land med betet går en fisk upp och klipper i en stor virvel. Riktigt bra hugg och en stark gädda som inte vill tämjas i första taget. Efter lite drill är hon dock redo för landning. En väldigt vacker och fet kort gädda på drygt 4,5 kg. Spinky gjorde susen igen. Kolla in gaddgapet.se för riktigt välgjorda, fina, lättfiskade och viktigast av allt fångstgivande beten.
Spinky levererar igen.

Fredag 23/3: Skärgårdspass som inte gick till historien. 3 små snipor kämpades upp men jag skyller på vädret och det var allt annat än bra för gädda. Brun i ansiktet blev jag dock.

Högljudda åskådare.
Lördag 24/3: Äntligen dags att prova med båt runt det skärgårdsavsnitt där jag under de senaste kortturerna fått lite fin gädda. Förväntningarna var skyhöga när vi tuffade ut på morgonen i till synes idealiska förhållanden. Ibland blir man dock inte klok på gäddfiske. Fiskade på platser som rimligen vid denna tidpunkt i slutet av mars borde vara fulla med gädda men vi hade ytterst sparsamt med kontakter. Några mindre hannar var allt vi kom i kontakt med och frustrationen växte. Vad gjorde vi för fel. Är fisken inte där eller vill de bara inte. Många frågor och få svar. När solen sjunkit lågt föreslår jag ett sista försök i en avskärmad vik där vi tidigare sett gäddor och Gustav missat en fin fisk över 5 kg i mothugget. Glider in med båten och jag laddar ett långt kast med min 30-års present, ett Mangeboybete i torskfärg. Tre jerktag senare får jag ett fruktansvärt påslag och krokningen sitter. Gutt, äntligen en vettig fisk. Grymt härligt att få pumpa in en fisk med lite tyngd från minst 40 meters avstånd. Pulsen stegras och livet leker igen. Gäddan går tungt och segar och inne vid båten exploderar hon i kraftiga slag och plask men krokarna sitter säkert förankrade och snart har jag en välgödd och mycket vacker dam på strax under 90 cm i båten. En riktig rädda dagen fisk.
Vackert tecknad rädda dagen fisk.
Pulshöjare i dunkelt ledljus.
Söndag 25/3: Nytt skärgårdspass men lika segt denna dag. Usch vilken besvikelse när vi stannat kvar i Kalmar istället för att åka till Skåne och fiska. Trodde verkligen att den här skärgårdssatsningen skulle gå hem med tanke på tidpunkten. Sent på kvällen säger jag halvt uppgivet till Gustav att vi fan hade förtjänat varsin bra fisk i det sista kvällsljuset. Detta medan glider vi in över ett grunt område och plötsligt ser hur det sticker fisk med stora svall, virvlar och plogar åt alla håll. Är det här de håller hus? Nu är det bråttom för det mörknar snabbt. Känns som vi skrämmer fisken för mycket när vi kommer och inte får chans att fiska ostört på gäddorna så därför drar jag iväg ett jättelångt kast föröver mitt ut i den stora vattenmassan med min Big bandit shallow i Surtinfärg. Gör ett par långsamma jerks och ser plötsligt ett stort svall närma sig från sidan. Liten paus och två jerks till och pang så sitter fisken. Gäddan börjar direkt välva i det grunda vattnet och jag känner på tyngden att det är en bra jerkfisk. Äntligen lite spänning igen. När hon närmar sig båten ser hon riktigt stöddig ut och jag tänker tanken att det kanske kan vara min länge traktade skärgårdstia. Det dunkla ljuset lurar oss lite men upp kommer iallafall en fin 100 centimeters fisk som dock tyvärr är lite smal och bara tynger vågen till 7,3 kg. En väldigt bra avslutning med tanke på slitet tidigare under dagen och en bra pulshöjare blir det iallafall. Fiskar tills vi inte längre ser något men utan mera resultat./Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar