Sidor

onsdag 21 mars 2012

Harmonisk spontantur gav spänning och uppskattning

4 dagars praktik på akuten i Kristianstad var givande och kul men efteråt var fiskesuget stort så det fick bli en heldag i ån. Körde första timmarna i Lödde förblindad av iver. Gav upp när vattnet stigit ca 50 cm och NV-vinden började riva i 20 m/s. Att man aldrig lär sig. Varken jag eller gäddorna uppskattade det bistra väderomslaget. Rokad för att hämta klubbens aluminiumbåt och omgruppering upp till stationär sträcka. Nästan lika bistert och segt där även om jag kunde hitta lite lä emellanåt men inte ett bra stirr under hela dagen. Sen tillbakafärd till Kalmar för skola på tisdagen.

Vaknade på tisdagmorgon och fiskesuget fanns kvar samtidigt som vädret kändes riktigt gäddigt och hett ur fiskesynpunkt. Tid fanns ej för ett större arrangemang utan jag fick nöja mig med en snabbtur. Slängde ihop lite grejor och greppade vadarna. Med i släptåg var saffi som behövde promeneras. Ut till kusten och började följa kustbandet på en sträcka som jag aldrig fiskat förut men haft mycket funderingar kring. Kast efter kast bombades ut med 10-15 meters mellanrum och jag provade diverse beten. 4-play var det bete som fungerade bäst ur fiskesynpunkt då det var väldigt grunt. Har dock aldrig haft en riktigt bra känsla för detta bete men det kanske skulle ändras?

Som ingressen antyder handlar bloggen om stora gäddor men det betyder inte för mig att en gädda behöver vara enorm för att glädja mig. Fiskar jag efter storgädda är det självklart det jag vill ha men respekten för mitt byte finns alltid där och allas stora gäddor har en gång varit små. Jag behöver ibland koppla bort från alla sega dagar i jakten på storgäddan och bara fiska vanligt och med enklare grejor. Denna dag var jag beväpnad med ett litet haspelspö upp till 50 gram, en 2500 rulle med tunn flätlina och bara en dragask, kaffetermos, ett paket mazariner, lite bananer, en tång och ett måttband för säkerhets skull. Minimal packning men perfekt för en minitur och om inte annat så kan sådana turer vara bra rekognoseringsturer inför kommande heldags storgäddesatsningar från båt.

 Zalten och vårgädda är synonymt

Jag fiskade lugnt, avstressat och harmoniskt och kunde verkligen känna glädje över allt vackert runt omkring mig. Fotograferade lite med mobilen, drack kaffe i lugn och ro, tittade ut över vattnet och njöt. Helt tvärtom den hets man ibland kan känna när man jagar storgädda. Ofta betalar sig också sådan harmoni men det är svårt när säsongen är i full gång och man vill ha den där stora fisken man drömt om hela vintern.

Vacker rådjursbock som förgyllde naturupplevelsen

Gick ut på en brygga i en liten vik som verkligen luktade vårgädda och matade ut ett kast. Där var det lite djupare så jag bytte till en flytande mellanzalt i en blå favorit nyans. Vevade in den lite oregelbundet och från ingenstans hade jag plötsligt en hyfsad följare som snappade mot mitt bete invid bryggan. Plötsligt stegrades pulsen och jag ville verkligen fånga den där gäddan. Ett kast till gav ett missat utfall men inget intresse på tredje kastet så jag började byta mellan de fem beten jag tagit med men utan mera respons. Flyttade till andra sidan viken och hade på nytt en följare, denna gång efter den papegojfärgade 4-playen men inget utfall. På med zalten igen och började jerka den i ytan, en effektiv teknik som betalat sig förut och nu kunde inte gäddan motstå mitt bete. En tjock och vackert tecknad gädda i 2 kilos klassen som fick följa med hem som middag. Att släppa tillbaka alla stora gäddor är en absolut självklarhet för mig men en matgädda då och då glädjer jag gärna familjen med. Fiskade lite till i en annan vik men bestämde mig sedan för att flytta tillbaka till bryggan med följaren.

Saffi vaktade middagen plikttroget

En kopp kaffe, lite taktikfunderande och så ut med ett kast med den blå zalten. Jerkade hem den och omgående small det till. Någon minut senare hade jag en andra matgädda ordnad. Andra kastet blev lite längre och när jag spunnit in halvvägs högg det till hårt i ett jerkdrag med spöet. I mothugget bågnade spöet rejält och sen blev det en tung fajt. Vad var detta?, pulsen stegrades direkt då jag inte var beredd på ett sådant motstånd. Efter en härlig fajt på de lätta grejorna kunde jag stranda en riktigt fet och fin gädda med litet huvud och bra ryggbredd. Fasen vad kul! 92 centimeter mätte jag skönheten till innan jag släppte henne åter. Gissningsvis kring sex och ett halvt, sju kilo iallafall. Upprymd kastade jag några kast till men utan någon känning men här ska jag fiska igen.

Överraskande stor och vacker gädda
När jag kom hem med fisk vart det glada miner och ännu gladare var de på kvällen då det blev  ungsbakad gäddfilé med parmesan, grädde, vitt vin, spenat och kryddor./Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar