Sidor

lördag 11 februari 2012

Heldag på isen igen

Jag och Gustav fick denna fiskefredag sällskap av Anton "Ryssen" Tvestkov. Vi valde att fiska på en frusen å och efter en svettig promenad i snö med vildsvinsspår och mycket uppbökat så var vi till slut framme. Efter att ha provborrat oss ut kunde vi konstatera att isen höll mycket olika kondition men den var inte farligt tunn någonstans. Skönt och absolut rekommendabelt att vara flera personer vid isfiske, speciellt i strömmande vatten. Jag körde mina fyra spön med  fyra olika beten, ett med stor pigg mört, ett med trött mört, ett med en hyfsat stor björkna och ett med abborre. Jag tycker absolut att det lönar sig att fiska med olika betesfiskar vissa dagar och att favoritfödan kan skilja kraftigt från vatten till vatten. Gustav körde mört på alla sina spön och Anton körde två med ruda och två med mört. Slog upp en fin basecamp med utsikt över alla spöna och det vanliga goa tugget körde igång. Vi hade det riktigt gött denna soliga och milda dag och god mat, kaffe och andra läckerheter slank ned. Efter ca 3 timmar utan att vi gjort några större förflyttningar eller förändringar så kom ett förlösande pingel. Mitt spö som stod längst bort, med trött mört, signalerade hugg. Snabb språngmarsch fram till hålet och greppade spöet. Vevade in ett hårt mothugg och fick bra svar direkt. Efter en verkligt schysst fajt kunde vi lirka upp en  fin gädda på 5-6 kg som snabbt fick simma tillbaka efter några kvicka bilder. Gäddan var märkt och det visade sig efter lite efterforskningar att den var fångad April 2007 vid en längd av 58 cm. Bra tillväxtkurva och ett roligt möte:)!

Ytterliggar någon halvtimme senare kommer plötsligt ett oväntat pling igen och nu är det min stora pigga mört som gett utdelning. Snabbt fram till spöet och det är tur för det rycker och sliter i det och spöet är på väg mot hålet! I hugget har rullens frikoppling tryckts av och gäddan har krokat sig själv. Mothugg överflödigt och jag möts av riktigt hetsigt knyckande precis under hålet. Precis som jag ska uttala ordet snipa händer det oväntade och ett stoort gäddhuvud, med ilsket uppspärrade gälllock uppenbarar sig i hålet. What the fuck? jag dyker ned med handen direkt och kopplar ett kalasgrepp men kan inte få upp gäddan då huvudet är helt uppspärrat i hålet. Får lirka med handen och hinner tänka tanken, - "fan vad gutt". När jag efter den rekordkorta fajten drar upp gäddan förbyts dock glädjen mot lite besvikelse då det groteska huvudet följs av en riktig slipskropp. Dessvärre har gäddan också märke efter en huggkrok i underkäken...:( Fullständigt obegripligt att sådana får säljas år 2012. Spännande sekvens iallafall och gäddan får snabbt simma tillbaka för att förhoppningsvis kunna äta upp sig igen. Måttbandet visade 101 cm och vikten uppskattades till ca 6 kg.

Kort därefter kniper Anton en mindre fisk som ytterliggare en stund senare följs av en i samma size, en på ruda och en på mört. Mitt spö med abborre ger plötsligt hugg men i mothugget är det tomt. Sedan följer ett gäng sega timmar och inte ens experiment med nedbantade spön med sikte på abborre eller sillagnat tackel ger utdelning. Precis innan vi ska börja packa ihop får jag ett sista fäll och kan efter en riktigt hård fajt tämja en gädda till i 4,5-5 kilos klassen. Gustav led hela dagen av någon slags mothuggsförbannelse och trots flera chanser fick han åka hem som FF. Bara ta nya tag och nästa gång är det hans tur att vara nästan 100-procentig. En mycket trevlig dag på isen följs av en halvcreepy promenad tillbaka i mörk skog där vi kan se färska svinspår i våra gamla pulkaspår. Ny tur på söndag och då är det omöjliga träsket igen som ska utmanas./Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar